Personligare, tack!

…precis de orden använde min eländiga kvinna alldeles nyss. Hon tycker att jag svävat iväg med bloggen ifrån ursprungsformen. -Du skriver för lite om oss, och för mycket om gamla döingar som inte betyder något för någon annan än dig, höpplosa fjant!

Hmm, kanske det…men å andra sidan, vad vet hon? Hon som lider av svår vokalförvirring och utbrister ”-RATT SVÄR!!” så fort någon avgett korrekt svar i frågesportprogrammen i TV…

Nåja, jag inser att det gått en tid sedan jag senast delgivit er, kära läsare, information om min minst sagt motsträviga familj. Fast minstingen, den lilla mistluren och minimegafonen Ella protesterar alltid högljutt då jag sätter denna etikett på henne och resterande medlemmar i klanen; -NÄHÄÄ DU, PAPPSEN, JAG ÄR INTE ALLS MOTSTRÄVIG! JAG ÄR….ÄR…ÖHH…MEDSTRÄVIG FAKTISKT!

Mot detta är det svårt att argumentera.

Kör i vind, jag kan väl börja med minstingen då eftersom hon ändå står omnämnd;

Idag kom hon andtrutet springande in till mig efter skolan och fixerade mig med blicken som bara självsäkra åttaåringar förmår. Hon vred upp sitt inre ljudreglage till sedvanlig maxvolym som hon alltid gör då hon har viktiga saker att förtälja för sin uppenbarligen lomhörde fader;

-PAPPA! PAPPA SA JAG! VET DU? JAG VILL HA FACEBOOK! ALLA MINA KOMPISAR HAR FACEBOOK! DET ÄR INTE RÄTTVIST OM INTE JAG OCKSÅ HAR FACEBOOK! JAG ÄLSKAR FACEBOOK!

(liten konstpaus fylld av eftertanke)

-VAD ÄR FACEBOOK? HEJ FÖRRESTEN!

Jag hälsade tillbaka på min allra minsta avkomma, och började sedan tålmodigt förklara för henne vad Facebook är för något. Under tiden jag talade kunde jag se att hennes blick övergick i något slags glasartat tillstånd, vilket jag (förmodligen helt korrekt) tolkade som att hon slutat lyssna på sin gamle tråkmåns till Alfapappa. Jag hoppade direkt till slutet på min vassa plädering och sa:

-Nej, du kan inte ”få” Facebook.

Hennes glasartade blick förbyttes till denna;

Besvikelsen och harmen i hennes ansikte gick inte att ta miste på. Hade jag givit henne ett psykiskt trauma som i vuxen ålder kommer få henne att gå i kloster eller dra till havs på en djonk? Skulle hon hata mig för all framtid, raka skallen och skrattande lägga vissnade maskrosor på min framtida grav?

Frågorna gnagde i mitt huvud.

Då kom Monique förbi och frågade om någon ville ha glass.

JAAAAAA! skrek den lilla mistluren så att pappas tinnitus tog ett glädjeskutt. Skrattande for hon som ett skott ut i köket där den där eländiga frisiskan, den där glass-muterskan väntade.

Det är alltså sådana här jobbiga episoder i min vardag som hon vill att jag ska skriva om…pyttsan!

Det här inlägget postades i barnen, familj, fruntimmer. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Personligare, tack!

  1. Ettie Bee skriver:

    Dessa åttaåringar som måste så mycket och sen inte alls måste så mycket längre 🙂 Kloka men inte riktigt kloka emellanåt. Vem de nu får det ifrån????

  2. conny skriver:

    Haha…Ja det där med att skriva personligt, kan ju göras på olika sätt. Jag skriver nästan aldrig om mitt privatliv, hmm…måste tänka efter. Jo det händer väl nån gång. Men jag skriver personligt ändå i umgänget med mina bloggpolare. Jag har en personlig stil. Kanske inte i inläggen, men ofta i kommentarerna. Ibland kan man bli trött på somliga bloggare, som inlägg efter inlägg skriver om sin vardag, som består av att tvätta, laga mat, dricka kaffe osv osv.

    Vad beträffar din dotter, så kan man väl säga att det är tur det finns glass hahaha…

    Ps. Din blogg blev tydlig och bra.

    • Alfahannen skriver:

      Man behöver ju, precis som du säger, inte skriva om sitt liv för att folk ska få en bild av vem man är. Personligheten sipprar ju ut genom tangenterna, så att säga.

      Skriver man dag ut och dag in om diverse hushållssysslor och kaffedrickande och Let’s Dance, ja då kanske man inte är mycket intressantare än så heller? Vad tror du?

      Tack för feedbacken angående bloggen. Ska försöka att inte plottra sönder den den här gången, men jag har så förbenat svårt att hålla mina designsugna fingrar i styr 🙂

Kommentera

