Infriad förväntan

 

I Arvids familj användes ordet uppåtsträvande som ett mantra. Hans pappa var en höjdare inom bankväsendet, hans syster ansågs vara ett högdjur i modevärlden och hans bröder hade upphöjda positioner i politiken. Nu hade äntligen Arvid också kommit upp sig och om det fortfarande inte var gott nog åt fadern så tänkte Arvid, vid lämpligt tillfälle, släppa ner en bult i huvudet på gubbfan.

Det här inlägget postades i nonsens. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Infriad förväntan

  1. conny skriver:

    Det pirrar ända nere i smalbenen bara jag tittar på bilden. Om jag satt där mannen på bilden sitter, skulle jag vara stelare än materialet han jobbar med!

  2. conny skriver:

    Men mannen har onekligen kommit upp sig. Det sägs att de använde sig av prärie-indianer för att bygga skyskrapor. Åtminstone förr i tiden. Alltså indianer som levt sitt liv på de stora slätterna i mellanvästern i USA. Eftersom det inte finns några höjdskillnader att tala om på prärien, så hade de ingen uppfattning, och ingen rädsla för höjder. Jag vet inte om det ligger nån sanning i detta, men om inte, hur har i så fall denna skröna uppstått?

    Jag kan inte se att mannen på bilden har nån fjäder i hatten, men det borde han ju ha, med tanke på att han vågar inta denna, enligt min uppfattning, prekära pose några hundra meter över the big apple!

    • Alfahannen skriver:

      Jag har också hört talas om detta, och kan heller inte svara på om det är en skröna. I så fall borde ju även kunnat kontraktera ett gäng holländare, plattare land får man leta efter. Hade inte jorden varit rund hade man kunnat ställa en person på Nederländernas sydspets och en annan på nordspetsen så kunde de vinka till varandra (beväpnade med varsin särdeles kraftig kikare).

      Hmm, haltande logik, det finns ju förvisso inget som hindrar dem från att vinka idag heller!

      Nå, i vilket fall som helst var indianerna säkerligen inte fackanslutna, och därmed en billigare arbetskraft än de drivna holländarna.

      Jag tycker bilden är fantastisk, man sugs in i den!

      • saskiaklang skriver:

        Jag är ofta rätt skeptisk till liknande skrönor – det känns mer som någonting man hittat på för att ge legitimitet till något. I det här fallet kanske just det – att man lät indianer arbeta under förhållanden som man inte skulle låta/förvänta andra att arbeta under.

        Men bilden är fantastisk. Läskig. Men fantastisk.

  3. Alfahannen skriver:

    Okej, låt oss ta reda på fakta…efter en snabb googling klipper jag ut följande stycke ur ett reportage i Illustrerad Vetenskap;

    ”Många av de högsta hög­husen i USA har byggts av indianer.
    Speciellt blev medlemmar av irokeserna och mohawkstammen kända för sitt mod.
    Det sägs ofta att de valdes ut för att de inte lider av höjd­skräck. Det är dock en myt. Indianer har, precis som andra ­människor, en medfödd rädsla för höjder, men deras kultur var väldigt machopräglad, och män lärde sig därför att trycka undan rädslan.”

    Se där ja. Tänk vad macho-stuket kan ställa till det. Tur att jag bara är en Alfahanne, helt befriad från macho-later…nåja, vissa i alla fall 🙂

  4. Personlighet skriver:

    Inte ens ett rep runt midjan….som om det hade hjälpt. I Sundsvall ramlar folk (gubbar) ner och dör från ladgårdstaket, trots rep runt midjan. Inget att skämta om, men nog kan vi utgå från att ett och annat (läs: många) dödsfall inträffade på de byggena.

    • Alfahannen skriver:

      Jag kan inte tänka mig annat heller, säkerhetstänk och arbetsbeskrivningar var helt enkelt undermåliga på den tiden. Det gällde att bygga snabbt, och det gällde att bygga högst.

Kommentera

