Rymdsmällar och korvlängtan

Framtiden vilar på barnens späda axlar. Min yngsta dotter Ella (i bloggvärlden mer känd som Den Lilla Mistluren) skänker mig varje dag trygghet och förvissning om att hon kommer göra sitt bästa eftersom hon alltid lämnar detaljerade rapporter om vad hon lärt sig under dagen.

Dock blev min tilltro en aning tilltufsad denna dag.

Jag hämtade den lilla kunskapstörsterskan som vanligt efter skolan, och på väg till bilen ställde jag den obligatoriska frågan; -Vad har du lärt dig idag?

Och sin vana trogen så suckade hon, himlade med ögonen (det är precis som om hon aldrig hört frågan förut, och hon lyckas varje gång utstråla den bestämda åsikten att det var den dummaste fråga hon någonsin fått), funderade en liten stund och svarade slutligen;

-ÅHH, MEN PAPPA! JAJA, OKEJ DÅ! IDAG BERÄTTADE FRÖKEN OM ATT FÖR LÄNGE SEDAN, TYP JÄTTELÄNGE SEDAN…..ALLTSÅ DU KOMMER INTE IHÅG DET, SÅ LÄNGE SEDAN, FATTAR DU? JA, DÅ VAR DET EN LITEN PRICK I MOLNEN SOM SMALL TYP SOM ETT FYRVERKERI ELLER NÅT OCH DÅ BLEV DET EN PLANET!! BING BANG HETTE DEN TROR JAG!

-SEN HALKADE JAG SÅ MÖSSAN FLÖG AV, OCH SÅ FICK VI LÄRA OSS ATT HJÄLM STAVAS JÄTTEKONSTIGT ”HHHHHHHHHH-JÄLM!!” Den sista bokstaveringen fick henne nästan att tappa andan. -VISST ÄR DET KNÄPPT, HAHAHAHAHA! JÄLM, JÄRTA OCH JÄRNA, VARFÖR SKA DET VARA ETT ”H” MED?? OCH SÅ FICK VI LÄRA OSS OM ”NG-LJUDET”!!

-Jaså, spännande! hann jag klämma in medan hon tog ett nytt andetag (det lät ungefär som en liten dammsugare med astmatisk bronkit). -Kan du ge ett exempel på ett ord med ”ng-ljudet” då?

-AMEH!! LÄTT JU! ÖHHH……VÄNTA LITE…..ÖHHH……KORV!

Min fantasi är det inget större fel på, men jag måste erkänna att jag aldrig kunnat förutse detta svar.

-Va? blev min spirituella motfråga.

-ÅH FÖRLÅT!! JAG TÄNKTE PÅ ”HUNGRIG” OCH DÅ BLEV JAG SUGEN PÅ KORV!! VAD BLIR DET FÖR MAT?

Plötsligt drabbades jag av en inre framtidsvision där korvluktande riksdagsmän förkunnade BingBang-teorin för folket. Jag började undra om det inte vore en god idé att tillbringa min ålderdom i…tja, Mongoliet till exempel. En koja, gröna stäpper, några hästar….

Mongoliet – 2,8 miljoner invånare. 70% mongoler och 30% desillusionerade svenska föräldrar.

Jag släppte mina hoppfulla framtidstankar i samband med att diverse hushållssysslor drabbade mig med full och fantasidämpande kraft.

En halvtimme senare kom dotter nr. 3 instövlande i hemmet. Jag frågade även henne hur hennes dag varit. Hon förklarade då att klassen (en 7:a) haft matteprov.

Jag vaknade till liv. -Åh, hur gick det för dig?

-Det gick ganska bra faktiskt. Jag svarade inte på en enda fråga.

Jag kände att jag började få små ryckningar i ena näsborren. Jag svarade samlat; -Ja, jag är ju inte så bekant med hur dagens matteprov är utformade, men jag misstänker att frågorna i dem kräver svar i någon form. Din prestation låter därmed måttligt imponerande.

-Va? sa hon.

Jag översatte mitt ålderdomliga tal till ett något modernare tugg, varvid hon sken upp och sa;

-Shit jag sa visst fel, jag menar att det bara var en enda fråga jag inte svarade på!

Jag kände hur ålderdomen knackade mig på axeln och bad mig leta upp närmaste flyg till Ulan-Bator. De gröna stäpperna kallade.

Nå, imorgon är en ny dag. Vad har de lärt sig då, månntro?

Det här inlägget postades i barnen, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Rymdsmällar och korvlängtan

  1. conny skriver:

    Hahaha…Helt underbart fängslande historia. Man tror man vet allt, tills man pratar med barnen.

  2. Robban skriver:

    Det var ett tag sedan jag höll på att kvävas av garv… 🙂

    Den yngsta tyx ha ett kvicksilverintellekt… att hoppa från ”hungrig” direkt till ”korv” är verkligen att rationalisera och effektivisera tankegångsprocesserna… Krävs dåkk att mottagaren är av samma kvalité… 😉

    Allt gott, broder!

  3. saskiaklang skriver:

    Åååååhhhh jag tror jag skrattar så jag förstör mina brallor!!

    Nu är inte mina kära avkommor lika stora än så att de så insiktsfullt kan dela med sig av det fullt logiska hoppet från NG-ljud över hungrig till korv. Men jag längtar. Ett skratt förlänger livet säger dom- då lär ju alla som har barn leva ruskigt länge!!!

    (och btw – vilken flitigbloggare du är, hittade en massa guldkorn här idag när jag tittade in 🙂

    • Alfahannen skriver:

      Var rädd om dina byxor, Saskia!

      Just det att barnen är en sådan livsförlängare är skälet till att jag en gång startade bloggen. Jag ville fånga de härliga ögonblicken för all framtid, annars skulle de snart falla i glömska.

      Jag är inte alls lika flitig jämt ska du veta. Jag började blogga för snart 2 år sedan, och det första året skrev jag låånga inlägg varje dag, sen gick jag in i bloggväggen (vi kan kalla den…öhhh. bläggen?), och kunde inte få ur mig något på månader. Jag hade fått så mycket beröm från alla håll att jag till slut drabbades av något som kan liknas vid prestationsångest.

      Det vart bättre till slut, men jag försöker numera skriva kravlöst, det fungerar bättre. Ibland är det dock rena fånerierna jag hasplar ur mig, det får du ha överseende med 🙂

      Det viktiga är väl inte att skriva varje dag, utan att det känns bra när du gör det. Jag gillar din blogg, förresten.

      • saskiaklang skriver:

        Söta du! (får man kalla en alfa-hanne för söt?) Kravlöst är bra. Det är precis det jag på nåt sätt vill få ut av att blogga. Krav har jag så det räcker och blir över på andra håll.

        Nog därför jag gillar din blogg – det är en blandning av högt och lågt på precis ett sånt sätt som jag tycker att det kan få lov att vara.

        ”Bläggen” är bra – tycker vi köper det uttrycket rakt av!

  4. Alfahannen skriver:

    Visst kan du kalla mig söt, för det är ju precis vad jag är! Säger min mor i alla fall…

    Bläggen, it is! Låt oss undvika den så gott vi kan 🙂

Kommentera

