Nostalgichock för en blödig AlfaPappa

I skrivande stund sitter jag med den lilla Mistluren och ser på en nedladdad version av det rå-klassiska barnprogrammet Fem myror är fler än fyra elefanter. ”Det är ooet i Poffet som gör’et!” Med grannväckande volym i stämbanden sjunger jag med i de odödliga sångerna, till min dotters oförställda förtjusning.

Hon undrar varför jag kan texterna till alla sångerna. Jag undviker att gå in i ett långt utlägg för henne om mitt genetiska fel som gör att jag i princip minns varenda attans låttext jag någonsin hört (men kan å andra sidan inte minnas den enklaste instruktion jag fått någon minut tidigare…det stinker bokstavskombination om mig, eller hur?). Jag nöjer mig med att berätta för henne att jag själv sett programmen många gånger då jag var lika liten som henne.

Hon skakar på huvudet och himlar med ögonen åt det påståendet. Det är nämligen helt obegripligt att AlfaPappan någonsin varit annat än vuxen.

Men det har jag ju, och i samma ögonblick jag berättat för henne så för mitt minne mig 36 (!) år bakåt i tiden. Där halvligger jag i en orange soffa framför en gammal Blaupunkt-tv och tittar på Magnus, Brasse och Eva. Jag minns att TV’n hade 8 kanalknappar på framsidan, men endast med lite tur och i vackert väder kunde vi få in 2. Ettan och ibland Tvåan. Plötsligt kommer också andra slumrande minnen farande. Jag minns dofter och till och med en del tankar och känslor som farit genom mitt då 7-åriga sinne.

Minnena överväldigar mig och en bitterljuv melankoli lägrar mitt sinne. En tår letar sig fram i ögonvrån, och lagom till att Brasse söker in på Framåt-bakåtbaletten så gråter jag öppet men med ett stort och fånigt leende på läpparna. Den lilla Mistluren smyger in sin hand i min, och kramar den hårt. Min lilla älskling.

Nu är momentet över för den här gången, men nu har jag fått smak för nostalgiattacker (japp Aftonbladet, ni får gärna låna det ordet i era löpsedlar, bara ni lämnar tillbaka det sedan). Jag har redan satt igång att ladda ner Från A till Ö, Kalles Klätterträd och Beppes Godnattstund. Beppe!!

Jag kan lova er att när jättebebisen med knasluvan visar sig på tv-rutan så kommer jag bryta ihop fullkomligt…och jag ser fram emot det! Klatschoff!

Kram på er!

 

Det här inlägget postades i nostalgi, nostalgitripp. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Nostalgichock för en blödig AlfaPappa

  1. Lippe skriver:

    Kråkguldet! Glöm inte Kråkguldet….
    Kram

    • Alfahannen skriver:

      Vem kan glömma Kråkguldet?
      Eller Loranga, Mazarin och Dartanjang?
      Eller Kapten Zoom?
      Eller Tårtan? Doktor Krall?
      Klotet? (Andersson i Nedan, hallå hallåååå)

  2. Personlighet skriver:

    Naw, så tött!

    Funderar på om du minns texter som du inte hört musiken till? Jag är också relativt skarp på att minnas texter, men en text utan melodi är helt kört för mig. Hm, man kanske skulle ha kommit på det tidigare? Tänk vilka fina melodier geografin skulle kunna haft. Eller avlägsna länders stadsskick.

  3. caja skriver:

    .*..lovelovelo…*
    …*..lovelovelove….*
    ..*.lovelovelovelove…*…………….*….*
    .*..lovelovelovelovelo…*………*..lovel….*
    …*..lovelovelovelovelove…*….*…lovelovelo.*
    *.. lovelovelovelovelove…*….*…lovelovelo.*
    .*..lovelovelovelovelove…*..*…lovelovelo…*
    ..*…lovelovelovelovelove..*…lovelovelo…*
    …*….lovelovelolovelovelovelovelovelo…*
    …..*….lovelovelovelovelovelovelov…*
    ……..*….lovelovelovelovelovelo…*
    ………..*….lovelovelovelove…*
    ……………*…lovelovelo….*
    ………………*..lovelo…*
    …………………*…..*
    ………………….*..* Happy valentine önskas er båda!

  4. mångmamma skriver:

    åh!
    Åh!!
    ÅH!!!
    Minns. Ler.

Kommentera

