Änglabrygder och Lederhosen

För en tid sedan bestämde min kvinna och jag oss för att förära ett av de lokala nöjesetablissemangen med ett besök. Jag är ytterst försiktig och sparsam med vart jag tar med mitt frisiska yrväder någonstans eftersom de besökta platserna aldrig mer blir desamma efteråt. Oftast i positiv anda, men ändå. Det är en fin linje mellan succé och ödeläggelse.

-Ska du ut och kriga nu Pappa?

-Nej, jag väntar några dagar. Jag har hört att Monique är där ute någonstans och det törs inte fan ge sig iväg då. Ska vi spela Alfapet?

 

Den här gången var tanken att besöka en pub där en kamrat till oss skulle ha premiär på sitt eget ölmärke. Kamraten ifråga äger ett kvartersbryggeri i Kalmar (Ängö Kvartersbryggeri, ölen har samlingsnamnet Ängöl), och nu var det alltså dags för vår stad att få ta del av härligheten. Glada i hågen (och jag i hatten, i alla fall bokstavligt) stegade vi in på puben, där redan ett antal vänner samlats i samma syfte som vi. Utan att förspilla ytterligare tid beställde jag in varsin på momangen, en Alla Tiders till Monique och en Oktoberfestlig till mig.

Monique har en mycket avspänd attityd till svenska språket, hon är mycket språkbegåvad men grammatiska regler och traditioner följer hon ungefär lika slaviskt som en anarkist ett städschema. Efter en klunk proklamerade hon sålunda högljutt över hela puben att hennes öl minsann smakade BEDRÖVLIGT gott.

The Bryggarmästare Himself

Besök dem vetja!

http://www.xn--ngl-pla6g.se/index.php

 

Stämningen i lokalen steg proportionellt med att ölmängden i tunnorna minskade, och att kalla lanseringen succé är en stark underdrift.

De tappades saker under aftonen. Bryggarmästaren tappade upp öl, en kamrat tappade plånboken, jag tappade känseln i högerfoten och Monique tappade förståndet.

Vid ett tillfälle gled hon sorglöst in mot bardisken mellan 2 bastanta herrar som avnjöt varsin premiärbrygd och hojtade till bryggarmästaren; -Hörru Johan, en Alla Tiders till häråt! Fixar du det snabbt är du en Ängöl! Hon skrattade hjärtligt åt sitt eget skämt och dunkade till båda männen bredvid rejält i ryggen just som en av dem höll på att dricka. Han frustade till och vände sig mot henne. Hans mustasch hade blivit klädsamt skumdraperad och det droppade öl symmetriskt ur varje ände. Han såg lite ut som en valross med överdriven salivproduktion. Monique lät sig inte störas av hans mörka blick utan skrattade vidare; -Hörde du? Ängöl, ängel, hahaha!

När hon var som i sin mest sprudlande form kom ett större sällskap in i lokalen och slog sig ned vid det långa bord där även vi huserade. Det visade sig vara representanter från en av våra 2 stora lastbilsindustrier som tagit med sig ett halvdussin tyska gäster kvällen till ära. Tyskarna var industridesigners ifrån Porsche, och jag gissar att det kanske tog 8 sekunder innan Monique slog sig ner mitt ibland dem och inledde en livlig diskussion.

Min tyska är inte vad den än gång varit, så jag kan tyvärr inte återge alla ämnen som avhandlades under skratt, höga utrop och en och annan joddling, men jag tror Monique körde igång samtalet med att jämföra Porsche med mulåsnor. Jag kunde se att de svenska representanternas leenden drabbades av en viss likstelhet allteftersom volymen höjdes under de ölvälsignade diskussionerna. Mitt i uppståndelsen satt hon, min Monique, och trivdes som fisken i vattnet. Ostoppbar. Efter en stunds häftig debatt förde hon så hastigt över ämnet på tyska bröllopsnätter.

Hon undrade om tyska män firade bröllopsnatten endast iklädd lederhosen. Det var någonstans under dissekeringen av detta fascinerande ämne som någon joddlade till. Kanske en av tyskarna som mindes sin bröllopsnatt med värme, vad vet jag?

Tyskarna verkade mycket mer upplivade när de gick än när de kommit. De kanske hade väntat sig några timmar med stela och korrekta svenskar, och inte att svepas iväg av ett frisiskt yrväder.

Jag förstår dem. Jag vet hur det är 😉

Sent på nattkröken stödde vi varandra då vi vandrade hemåt. I normala fall har vi ca 700 meter hem, men jag misstänker att vi gick en halvmil i ett sick-sackmönster som hade gjort vilken syslöjdslärare som helst tårögd av stolthet.

Hur dagen efter var kan vi lämna därhän…möjligen att jag återkommer till min bortdomnade fot, den är nämligen värd ett inlägg i sig 🙂

Kram på er!

Det här inlägget postades i fruntimmer, glädje, möten, Uncategorized. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Änglabrygder och Lederhosen

  1. Lippe skriver:

    Din kära fru verkar vara en stor tillgång både i det lokala nöjeslivet och i ditt eget livsnöje!!

    • Alfahannen skriver:

      Visst är hon det, men man får veta att man lever…mitt hår blir inte ens grått, det hoppar över den fasen och ramlar av istället 🙂

  2. Mike Wazowski skriver:

    Hahaha.. Hon är för go, ditt lilla yrväder 😉

  3. Personlighet skriver:

    Haha! Hur kul som helst. Både kvällen och texten.

  4. caja skriver:

    Men guud vilken fru du har…jag viskar så att inte maken ska komma och läsa för han hade blivit alldeles avis på dig…..Henne har du fått för dina synder..inte de du har gjort utan för de du skulle vilja göra!

    ;-D/caja

    • Alfahannen skriver:

      Bäst jag viskar tillbaka, hon blir som sagt så mallig av all uppmärksamhet….men det ligger nånting i det du säger, definitivt 😉

  5. Johan skriver:

    Haha, kul att äntligen få reda på hur kvällen slutade! 1 april är det premiär ny Ängöl i belgisk stil som jag är rädd för att Monique kommer att älska: http://www.youtube.com/watch?v=pOc93DvQfwU

  6. Alfahannen skriver:

    Är det inte bryggarmästaren själv som förärat mig ett besök? Kul!

    Det var en mycket lyckad afton, så lyckad att jag var tvungen att invänta preskriptionstidens utgång innan jag kunde skriva om det, hahaha!

    Så det är dags för den Diaboliska?
    Det är inte bara Monique som gläds åt din kommande belgiska lansering, jag håller själv belgarna som de förnämsta bland ölmakare. Ska bli kul att testa Johan, lycka till!

  7. Znogge skriver:

    Måste säga att er kväll verkade bedrövligt trevlig 😉 Den får ni göra om. Många gånger!

    • Alfahannen skriver:

      Visst var den det, men med åldern blir återhämtningstiden längre och längre mellan gångerna….och då menar jag inte bara alkoholen 😉

  8. Peter Olofsson skriver:

    Säger bara en sak! ”Satan i gatan” att vi inte bor i samma stad och är Vänner på riktigt! Jag och Lilla Frun hade gjort oss helt perfekt på denna begivenhet, vi gillar öl av stora mått, särskilt min ”Danska hustru”, hon sjunger de allra hemskaste visor om oss män när hon är berusad. Dessutom är hon en mästare på att ”tappa saker”!

    Genom ditt underbara inlägg så fick jag en känsla av att befinna mig ”där” hos Er!
    Jag förnimde skratten och lukten av nytappat öl…….kanske jag kände smaken av en och annan jordnöt också!
    Nu kommer jag till en känsligare sak……….det här med att dricka öl har ju en annan trevlig effekt också…….det är ju helt underbart att ha hållt sig i några timmar och sedan, ja du vet vad……..njutningen tar ju aldrig slut!
    Hoppas detta inlägg nu inte läses av ”fel personer”, jag skrev en gång i min blogg hur skönt det var att kissa och helt plötsligt fick jag en inbjudan till en ”Klubb på Södermalm” där man enbart ägnar sig åt denna sysselsättning!!!!!?????
    Man får passa sina ”ord” i Cyberrymden, men du har ju ”känt” mig ett tag så du vet vad jag menar! (ler)
    Så inga missförstånd nu……..toabesök efter pubrundor är en njutning eller en bieffekt som man inte ska blunda för!

    Till saken, vad glad jag blir för dina uppmuntrande kommentarer, jag får ju sådana ifrån honsläktet med, men de ”värmer extra” när det är ifrån ett ”handjur” vi är inte många här i Cyberrymden!
    Jag hade några ”fruktkakor” på min blogg ett tag, ville göra dem glada plus alla lystna kärringar som jag bara älskar på min blogg! Så jag bjöd på lite manliga Hunkar, helt plötsligt så försvann den skaran av ”killar” ifrån min bloggossfär, inte lät att gör alla glada inte!
    Nu ska jag läsa vidare i din alltid läsvärda, trevliga, roliga och underfundiga blogg….jag vet ju hur du kämpar med dina inlägg!
    Skulle vara roligt att sammanföra våra ”eländiga kvinnor” någon gång…..att vi skulle ha trevligt ihop är jag övertygad om………kvinnor kan det vara lite svårare med…..men med öl går allt!
    Ha det Bara Bäst!
    Hälsa och Kram ifrån Oumberlige Peter!

    • Alfahannen skriver:

      Ojojoj, så länge sedan man fick en megakommentar från dig, käre vän! Det gillas, må du tro!

      Självklart skulle vi 4 klicka på krogen (och överallt annars också), och jag har en bestämd känsla av att det skulle slå gnistor om våra färgstarka kvinnor tillsammans!

      Kram på dig 🙂

  9. Peter Olofsson skriver:

    Såsant som det är sagt! Tack för de trevliga kommentarerna både här och på min blogg! Vi brukar ju ”utveckla oss i språket” både du och jag, ibland vill man försöka vara unik, men ibland är det bara att inse att vi är ganska lika vi människor, de mesta är gjort och sagt om och om igen……avslutar trots allt med visdomsorden:
    ”Skita bör man, annars dör man, skiter gör man ändå dör man”, tror inte det var Carl Bildt som sa detta, det är äldre än så, kanske var det Carl Bilds ExFrus Pappa Gösta Bohman? Därom tvista de lärde!
    Ha det Bäst!
    Kram ifrån Peter Den Oumberlige!
    PS: Angående ämnet……..”Mina skönaste stunder”……..Jag älskar att äta torkade aprikoser och gör det självklart ofta, inga problem….har ”järnmage”………men så föll det sig att jag fick ett ”akutjobb” ingen chans till lunch eller ens middag denna dag!
    Vad fanns i bilens handsfack då? Jo, två påsar torkade aprikoser……..ja, du förstår vad som hände………magen bokstavligen ”kukade ur” (Vilket djävla uttryck, vem uppfann det?)……….febrilt letande efter en toa i Stockholms värsta förorter gav till slut resultat!
    Fullständig lycka………..när jag satt där och ”njöt” så tittade jag på använda kanyler och kondomer och blod på golvet……..störde mig inte alls i denna högtidsstund…..kändes som jag var på Holken hos Kailfen i Bagdad! (Inbillar mig att han hade en jättefin holk att sitta och trycka på)
    Hmmmm…………när du läst denna kommentar kan du radera den, det är egentligen lite med mig som Drottning Silvia, jag går aldrig på Holken normalt sett och pratar aldrig om det heller, men du får mig på något sätt att bli en ”ärligare människa”! (ler)

  10. mångmamma skriver:

    En rent ut sagt bedrövligt rolig historia om en afton på lokal.
    Tänk.. jag hade inte begripit att vi bebor ungefär samma landsända förrän nu!
    Strålande fynd hade ni visst lyckats med på loppisen också, såg jag.
    Ha en trevlig vecka.

Kommentera

