Veckans rebus!

Ni vet vad det handlar om nu, gott folk!

Tävlingen vars rykte till och med spridit sig utanför landets gränser! Tävlingen där agnarna skiljs från vettet (eller hur det nu heter). Och allt sånt häftigt, ni vet!

Jag har lagt ner hela min själ på att ställa till det den här gången (vilket kanske inte betyder så mycket, jag är inte så väldans smart förstår ni…jag försöker vara det, men det finns gränser för Alfafjantar).

Är ni beredda? Säkert?

Då kör vi:

+

Lycka till!

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

98 kommentarer till Veckans rebus!

  1. Annelie skriver:

    Ledtråd tack!!

  2. caja skriver:

    Håller med annelie….

    Får se hur manad harmonimannen är efter han kommit hem från jobbet att klura…

    • Alfahannen skriver:

      Se till att han är på topp! Servera honom en single malt eller vad han nu föredrar, och så knäcker du gåtan före honom ändå! 🙂

  3. 4U2 skriver:

    En rumpnisse?

  4. 4U2 skriver:

    Missnöjd!!!

  5. Madelene skriver:

    Men jisses..
    Finns inte en möjlighet att jag knäcker denna.
    Antingen är det jag som är för smart, eller så är det du som är för dum.
    😉
    Hihi nejdå, men faktiskt så tror jag det kommer ta ett tag för det rätta svaret att anlända denna fredag.

  6. Annalena skriver:

    Darth Vader

  7. Gafflan skriver:

    Jösses vad klurigt! Jag hade tänkt öva upp tänket här innan jag kollar in På Spåret men min hjärna funkar inte. Lite vin kanske hjälper…eller så somnar jag.
    Försök till tänk…en rumpa med dartavla, pil mitt i om vi säger så, en doktor i något ämne (hedersdoktor)…tänk, tänk tänk…
    Ähhh…går inge vidare. Jag återkommer.
    Kram så länge.

  8. caja skriver:

    ögondoktor

  9. Roberth skriver:

    Refaat El-Sayeed? 🙂

    • Alfahannen skriver:

      Mycket kreativt, Roberth, vilken start!

      Hur tänkte du nu?

      På´t igen!

      • Roberth skriver:

        Refaat missade ju att berätta sanningen – att han inte var en riktig hedersdoktor. Då tyckte många att han var en röv…
        Eller nåt sånt 🙂

        Jag fortsätter att fundera… 🙂

  10. Lippe skriver:

    Skitgubbe!!! Ja, inte du alltså utan jag gissar 😉
    Ville du verkligen ha böckerna?? Du var den enda i så fall, haha. Om du vill ha dom så skicka mej din adress på min mail.
    lippes@live.se
    Robrerths gissning gillar jag!

    • Alfahannen skriver:

      Haha, riktigt roligt svar Lippe!

      Jag vill gärna ha böckerna, jag mailar dig och så skickar jag dig något trevligt tillbaka, okej?

      Kram, och keep at it!

  11. caja skriver:

    Maken tycker att pricksäker var en bra gissning…tycker du det med??

  12. 4U2 skriver:

    Nej, nu börjar Lippe och du med fusk igen! Något med dartolofidoktor? Problemet med mig är väl att jag ingen alkohol fåtr inta, då lossnar det inte så bra …

  13. 4U2 skriver:

    Filosofidoktor? (ja, kan man tro att det stavas pilosofi … och flickan heter hon inte Sofi? 😉 🙂 🙂

  14. 4U2 skriver:

    Missriktning?

  15. Bitte skriver:

    Misstag?
    Klar miss på första och han har ju ett rejält grabbatag om boken 🙂 Skön helg på ‘re!

  16. Lippe skriver:

    Misstänkt!
    Gubben har väl fått tänka till!

  17. Lena Backström skriver:

    Pildammsparken gissar jag på! Pil Dam och sparkad domare!
    Säg att jag är smart – Pliiis!

  18. Annelie skriver:

    Darth Sidious

  19. Lippe skriver:

    Nu har ju inte du skrivit om det var rätt svar än men om det är det så blir inte Caja så glad och när inte Caja är glad så är det inte roligt i tegelbruket, tror jag. Så då tänkte jag så här: precis efter att jag lovat dej böckerna så önskade Caja sig boken om att leva ett liv – inte vinna ett krig. Kan hon få den?? Eller blir du ledsen då?? Jag menar att jag vill ju att ALLA ska var glada! Jag blir ju det när/om jag knäcker din rebus!

    • Alfahannen skriver:

      Låt henne få den, för det är den enda av dem som jag faktiskt läst!

      Men de andra 2 vill jag ha, och jag lovar dig en retur på något annat skoj…och så vill jag ha rätt svar, tack! 😉

      • caja skriver:

        hahahah nu skrev vi samtidigt….*fniss’ det brukar vara jag och Lippe som lyckas med det men det är klart hon är ju inblandad på ett sätt 😉

        Huge hug/c

    • caja skriver:

      Men gulle dej….jag såg efteråt att ni redan hade en konversation om böckerna….låt bäste man vinna…jag blir inte sur…tro inte det…gggrrrrr….Skämt å sido, its up 2 u. Är man inte ute i tid så får man ju egentligen skylla sig själv…

      kramar/c

      • Lippe skriver:

        Men jag satte ju inget datum men Alfahannen är ju en gentleman så allt löser sig! Utom den här jäkla rebusen!! Nu har jag druckit öl och det hjälpte inte så nu går jag på de starka sakerna – det blir sockerkakssmet!!

  20. Annalena skriver:

    Domarudden
    Målsman

  21. Marie Rosenqvist skriver:

    Usch, alltså.
    Jag tänker på något metalliskt kallt och utelämnande till doktor Merkele.
    (även om det är att ta i…) Urk.

    Gynekolog?

  22. Marie Rosenqvist skriver:

    Tryckfelsnisse framme
    Alltså…. Vem fan är Merkele? Jag menar ju så klart Mengele…

    Hi.

    /Marie

  23. caja skriver:

    Nu släcker vi ner och säger god natt till er alla……

    Lycka till med gissningarna, vi ses en annan dag!

    • Alfahannen skriver:

      Men hallå!

      Vad hände med gissningarna?

      Sov så gott och fortsätt gärna imorgon, jag har en känsla av att gåtan finns kvar att plocka imorgon också 🙂

  24. Personlighet skriver:

    Men hallå! Det är ju den gamla professorn Nils-Erik Riddarsköld. Son till Nils-Erik Riddarsköld dä, som med hustrun Anna emigrerade till Amerika med navia drömmar om guld och gröna skogar som enda bagage.

    Om jag inte missminner mig så var det Nisse som skrev den uppmärksammade avhandlingen på tesen: blir det verkligen taggtråd om man parar en igelkott och en orm?

    Alltså är det rumpnisse som ska in på vågrät fem.

  25. Lippe skriver:

    Vid 23 brukar det komma en ledtråd…

  26. Monique skriver:

    usch då, knappast man någon man önskar diskutera.

  27. Lippe skriver:

    Fnizz…

  28. Rumpnisse??

    Va ju inne på Misstänkt först men tror det va alldeles för djupt…så jag sänkte ribban!

  29. eller så är svaret PILJON…….(alltså 3.14miljoner)
    en pil å sen det där jonet i stolen….PILJON! tadaaaa

  30. Lippe skriver:

    Det är bättre med en rövare i Polen än en polare i röven??
    Den nivån är jag på så nu släcker jag ner, syns i morgon!
    Kram på dej 🙂

  31. Har en hel uppsjö,oftast långsökta,som t.ex djungelboken,om man tar för givet att pilen träffar tätbevuxen vegetation.

    Va inne på misstron också,men ett ord i bestämd form tror jag inte är rätt…även Misär fast då hade jag både velat stava med två s och sen bett farbrorn om ursäkt för vad jag kallade honom….

    Misstag….det är min absolut sista gissning innan jag anser mig beroende, han har ju ett bastant tag om sin kokbok!

    Trevlig Helg Dundee!

  32. Alfahannen skriver:

    Min duktige Tommy, du är inte på något sätt på fel spår, men inte riktigt rätt heller…tidigare har jag varit snabb med ledtråd, men denna gång får det dröja till morgondagen…men när jag lämnar den lär det bränna till, var så säker!

    Ha det gott!

  33. Madelene skriver:

    Hahaha vad roligt att läsa alla gissningar.
    Jag har en såhär på förmiddagskvisten denna lördag..
    Kan det vara bakaxel??

    Den här rebusen var i det gRÖVsta laget…

    • Alfahannen skriver:

      Visst är det skoj, och ni är alla så härligt påhittiga!
      Bakaxel? Du tänker att gentlemannen på bild kanske heter Axel? Bra gissning, men inte rätt.

      Ska bara vänta in att de flesta vaknat, så kommer ledtråd…vi kan ju inte ha en olöst rebus, det vore ju bedRÖVligt 🙂

  34. Alfahannen skriver:

    Ahh, strålande solsken! Underbart!

    Jag tar med mig min kvinna och någon dotter på vårpromenad (får dessutom chansen att prova på mina nya MBT-skor). När vi kommer tillbaka droppar jag ledtråd här…och då lär det gå fort 🙂

    Men det tjusigaste vore ju att någon löste det innan dess.

    Ha en fantastisk lördag så länge!

  35. conny skriver:

    Jag har löst rebusen hundra gånger, men jag har så kort minne så när jag ska skriva så har jag glömt bort den!

  36. Annalena skriver:

    Måltavla
    Domslut
    Efter det så ger jag kanske upp???

  37. conny skriver:

    Ryggslut, bakbok.

  38. conny skriver:

    Bakslug.

  39. caja skriver:

    men du….nu FÅR du ge oss ledtråden…

  40. 4U2 skriver:

    Misshandling?
    (lång promenad du tar! Jag har hunnit både promenera m,m och ingen ledtråd men tror Misshandling är rätt. Vad vinner man?

  41. Alfahannen skriver:

    Ah, nu är vi tillbaka…och här kommer ledtråden;

    Första bilden har många redan gissat, vad gäller andra bilden så ser det ju ut som gentlemannen har studerat en del…vad är man då?

    Det får räcka så länge…skulle det behövas mer får ni säga till…men jag tror inte det behövs 🙂

  42. conny skriver:

    Slutstuderat.

  43. conny skriver:

    Bakläxa.

  44. conny skriver:

    Bakstudio.

  45. conny skriver:

    Bakladdad, haha!

  46. conny skriver:

    Insiktsfull. Hihi!

  47. Marie Rosenqvist skriver:

    Missbildad?

    /Marie

  48. conny skriver:

    Missbildad!

  49. Roberth skriver:

    Greta El-Sayeed?

    Har för mig att hon kallades Miss Bildad.

    🙂

  50. Alfahannen skriver:

    Ladies and gentlemen, we have a winner!

    Stort grattis till den ljuva och poetiska Marie! Ledsen Conny, försmädligt va? 🙂
    Marie, ditt namn skall lysa i eldskrift på blogghimlen! I en hel vecka!

    Kram o grattis! (måste fundera ut någon form av vinst)

    Alla ni andra tappra kämpar; Väl mött igen om en vecka!

  51. Marie Rosenqvist skriver:

    KVAAAAAACK!!!
    Så roligt!
    Jag som inte ens är en inbiten korsordslösare.

    Conny – Sorry.

    Till 4U2 – Väl tappert!
    Utan din lilla ledtråd – vet i tusan om jag hade kommit rätt på första ordet.

    Kram Alfahanne!

    /Marie

    • 4U2 skriver:

      Precis! Tack för erkännandet för här passar Alfa på medan jag siestar en stund och ger ledtråd! 🙂
      Nej A-mannen, leendet enbart för Marie, nästa vecka vill jag ha första tjing när du skriver ledtråd!

  52. conny skriver:

    Grattis Marie! Bra gjort. 🙂

Kommentera

